Sunday, October 4, 2009

modal

Semakin ramai remaja yang terlibat dalam kejadian jenayah,penagihan dadah,lepak dan sebagainya.Hal ini sangat bimbang kerana kita sedar bahawa remaja inilah yang bakal memimpinnegara pada masa hadapan.

Ada banyak sebab untuk berlakukan masalah ini.Pertama ialah kecuaian ibu bapa mendidik anak mereka.Ibu bapa kini lebih perhatian encari duit.Mereka tidak mengambil berat dengan pendidikan di kalangan anak mereka.Oleh itu,iman sangat lipis dalam anak-anaknya.Mereka mudah dipengaruhi.

Di samping itu,peluang pekerjaan yang telah menggalakkan suami isteri yang bekerja.Anak-anak sentiasa tinggal sendiri ataupun ditinggalkan dengan pembantu rumah.Kebosankan pada diri sendiri kerana tidak mendapatkan kasih sayang yang cukup daripada ibu bapanya.Lalu mereka ada bergaul dengan remaja yang tidak sama latar belakang pendidikan dan akhirnya terlibat dengan pelbagai kegiatan tidak bermoral.

Selain itu,media massajuga patut dipersalahkan kerana banyak memberi publisiti kepada golongan artis.Ramai di kalangan artis tidak sesuai menjadikan model kerana peribadi mereka tidak elok.Antara mereka ada yang berpakaian selekeh,mengsap dadah,dan sebagainya.Kerana remaja mudah terpengaruh,maka mereka pun mengikut berlaku artis-artis yang merka suka.

Kemasukan filem Barat juga sama merosakkan moral remaja.Rata-rata filem Barat mengadakan unsur-unsur seks,pengaduhan,dan sebagainya yang tentang dengan budaya timur.Filem ini berupaya mempengaruhi berlakuan dan fikiran para remaja sehingga membentuk sikap menentang dan tidak suka dikongkong di kalangan mereka.

Oleh sebab,masalah keruntuhan moral para remaja di negara ini semakin bimbang,eloklah langkah-langkah positif yang diambil bagi membendungnya.

No comments:

Post a Comment